perjantai 30. maaliskuuta 2012

Victoria ja karistetut vauvakilot

Miten mua taas ärsyttää kun lehdissä hehkutetaan siitä kuinka nopeesti joku on saanut laihdutettua vauvakilot synnytyksen jälkeen. Normaaliraskaudessa naisen paino nousee 10-15 kiloa ja pääasiassa se koostuu vauvan painosta, istukasta, lapsivedestä jne. Eli kun lapsi on syntynyt ja edellä mainitut poistuneet kehosta, pitäisi tuoreen äidin painon olla suurinpiirtein sama kuin ennen raskautta. Eri asia tietysti sitten on se jos äiti on raskauden aikana syönyt ns. kahden edestä ja kertyneet kilot koostuvat pääasiassa rasvasta. Siinä on kysymys ylensyönnistä ja lihomisesta, jolla ei ole raskauden kanssa mitään tekemistä. Toisaalta jos äidin lähtöpaino on kovin alhainen, olisi suotavaa että paino raskauden aikana nousisi vähän enemmän, jotta ennestään rasvaton keho selviytyisi imetyksestä, mikä verottaa äidin elimistöä 500 kalorilla päivässä. Äidin ylimääräisiä kiloja ei siis ole tarkoitettu kuntosalilla hikoiltavaksi pois välittömästi synnytyksen jälkeen vaan pikku hiljaa maidossa siirtyneenä energiana vauvalle. Mun näkökulmasta siinä ei ole mitään hienoa tai saavuttamisen arvoista että raskauskilot ovat hävinneet kolmessa viikossa, mikäli äiti ennestäänkin on ollut hoikka. Ja näinhän asia on esim. Victoria Bechamilla


Tällä naisella ei ole grammaakaan ylimääräistä oli sitten raskaana tai ei. Mut en sit tiedä onko lapsiaan imettänyt, ilmeisesti ainakin jonkin verran. Mun mielestä raskauskilojen laihduttaminen välittömästi raskauden jälkeen on erittäin itsekästä puuhaa. Siinä asettaa itsensä vastasyntyneen edelle ja todella pahasti. Eri asia sitten on mikä on koko yhteiskunnassa vikana jos oletetaan että nainen on samassa painossa kuin ennen raskautta kuukausi synnytyksen jälkeen.
Mä olin ylipainoinen tullessani raskaaksi. Raskauden aikana tuli painoa yhteensä n. 10 kiloa. Alkuraskaudessa paino laski ja kilot tulivat pääasiassa ihan lopussa mm. kertyneen nesteen muodossa. Lähtöpainossa olin n. viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta mulla oli rasvaa ennestään niin paljon että musta riitti kyllä imettämiseen hyvinkin pitkäksi aikaa.
Imettäminen.... Siitä riittäis juttua paljonkin...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti